Poradnik
Czym jest Program Polska Bezgotówkowa?
Program Polska Bezgotówkowa to wspólna inicjatywa wydawców kart, agentów rozliczeniowych, organizacji płatniczych, Związku Banków Polskich oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Czy udział w Programie jest bezpieczny?
Biorąc udział w Programie nie podejmujesz żadnego ryzyka, a Twoje dane są nam potrzebne jedynie do zweryfikowania Twojej tożsamości i działalności, którą prowadzisz.
Czy każdy może skorzystać z Programu?
Program jest skierowany do przedsiębiorców, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie korzystali z terminala płatniczego w swoich placówkach. W Programie nie mogą wziąć udziału franczyzobiorcy, jednostki administracji publicznej, szczebla rządowego i samorządowego uczestniczące w Programie upowszechnienia płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, operatorzy samoobsługowych terminali płatniczych służących do obsługi parkomatów.
Czy mogę wziąć udział w Programie więcej niż raz?
Z Programu można skorzystać jednorazowo.
Czy muszę zawrzeć jakąś umowę?
Tak. Jest to umowa z eService, która określa warunki wzięcia udziału w Programie.
Czy muszę informować klientów, że biorę udział w Programie?
Tak. Do każdego terminala dołączany jest zestaw naklejek, które należy umieścić w odpowiednich miejscach w lokalu.
Na czym polega dofinansowanie?
Mechanizm refundacji polega na pokryciu wszystkich kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców, związanych z akceptacją płatności bezgotówkowych.
Z jakich etapów się składa się udział w Programie?
Pierwszym etapem jest wybranie terminala. Następnie musisz wypełnić formularz i oczekiwać na weryfikację danych. Po weryfikacji i akceptacji wniosku terminal zostanie wysłany pod wskazany wcześniej adres.
Ile trwa weryfikacja?
Decyzja o przyjęciu do Programu następuje w dniu następnym od momentu złożenia wniosku.
Jakie dane muszę podać?
Aby otrzymać terminal musisz podać dane Twojego przedsiębiorstwa (KRS i NIP), dane osobowe osoby zgłaszającej do Programu, adres placówki, w której będzie używany terminal, szacunkowe dane odnośnie transakcji wykonywanych w tej placówce, dane konta bankowego. Są to dane niezbędne do weryfikacji prowadzonej przez Ciebie działalności i Twojej tożsamości.
Wprowadziłem błędne dane – czy mogę je poprawić?
Możesz edytować swoje dane w portalu Klienta. Dane dostępowe do portalu otrzymasz mailowo po rejestracji na stronie.
Czy mogę zmienić wybór terminala po złożeniu wniosku?
Po złożeniu wniosku nie ma możliwości zmiany terminala w okresie dofinansowania w ramach Programu.
Czym jest przelew weryfikacyjny?
Przelew weryfikacyjny to standardowe działanie stosowane zarówno przez Agentów Rozliczeniowych, jak i przez instytucje bankowe. Dzięki niemu możemy potwierdzić Twoją tożsamość i wykluczyć pozyskanie terminala płatniczego przy użyciu cudzego dowodu osobistego. Taki przelew potwierdza również, że uczestnik Programu posiada konto lub rachunek firmowy, w związku z tym przelew weryfikacyjny nie może być wykonany
z rachunku bankowego należącego do osoby trzeciej. Każdy, kto bierze udział w Programie, jest zobowiązany do wykonania przelewu weryfikacyjnego. Zaleca się, by dokonać go od razu po uzyskaniu pozytywnej decyzji o współpracy.
Jak czytać tytuł przelewu z eService?
SOA – stały ciąg znaków;
MID – MID* Outletu;
PRZ/AS/NNNNNNN/MM/RR – PPZ - przelew; AS – sprzedaż; CSH - cashback; NNNNNNN/MM/RR - numer przelewu;
dd-mm-rr – data transakcji, jakie składają się na dany przelew;
T Kwota – kwota obrotu;
C Kwota – kwota wypłaty gotówki cashback;
P Kwota – kwota prowizji;
IP Kwota - inne opłaty;
N Kwota – wartość opłat cyklicznych (opłaty z faktury);
IU Kwota – wartość opłat incydentalnych;
K Kwota – suma kompensat i przeksięgowań z innych punktów [zobowiązania (+) , należności (-) ];
Kod Klienta – nr MID* dla danego punku;
*MID - skrót znajduje się na wydrukach z terminala i na portalu klienta.
Kiedy dostanę terminal?
Terminal zostanie dostarczony po pozytywnej akceptacji wniosku przez Fundację Polska Bezgotówkowa.
Czy pozyskanie i użytkowanie terminala wiąże się z jakimiś kosztami?
Przez 12 miesięcy posiadania terminala nie ponosisz żadnych kosztów związanych z pozyskaniem i użytkowaniem terminala.
Jak podłączyć terminal płatniczy?
Informacje o tym, jak podłączyć terminal znajdziesz w instrukcji dołączonej do terminala. Znajdziesz ją również tutaj.
Jak obsługiwać terminal płatniczy?
Aby zapoznać się z funkcjami terminala SmartPOS skorzystaj z zainstalowanego na urządzeniu samouczka. Możesz do niego przejść poprzez menu i wrócić w każdym momencie.
Czy istnieje określona kwota, w ramach której, muszę realizować transakcje bezgotówkowe?
Nie, zasady korzystania z dofinansowania nie wprowadzają obowiązku obrotu.
Czy transakcje bez wydruku są bezpieczne?
Tak. Wszystkie transakcje są rejestrowane. Znajdziesz je na Portalu Klienta. Klient może otrzymać potwierdzenie transakcji drogą mailową, wówczas musi wpisać swój adres mailowy na urządzeniu.
Jakie karty akceptuje terminal?
Terminal akceptuje karty Mastercard i Visa, Diners, JCB i UPI oraz płatności BLIKIEM.
Czy terminal jest mobilny?
Terminal SmartPOS jest mobilny, z siecią możesz połączyć się poprzez Wi-Fi lub sieć GSM po włożeniu karty SIM.
Jak wyglądają aktualizacje?
Aktualizacje przeprowadzane są automatycznie w godzinach nocnych, aby nie wpłynąć na funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa.
Jaka jest wytrzymałość baterii?
W przypadku terminala SmartPOS bateria wystarcza do 200 transakcji. Rekomendujemy ładowanie urządzenia codziennie. Do urządzenia dołączona jest ładowarka.
Jakie są prowizje od transakcji?
Przez 12 miesięcy prowizja za pojedynczą transakcję wynosi 0%.
Jak mogę odebrać terminal?
Aby odebrać terminal wypełnij wniosek na stronie. Po akceptacji wniosku terminal zostanie wysłany pod wskazany przez Ciebie adres.
Jaki mam kod administracyjny?
Każde urządzenie ma ustawiony fabrycznie kod administracyjny: 123456.
Czy pozyskanie i użytkowanie terminala wiąże się z jakimiś kosztami?
Przez 12 miesięcy użytkowania terminala nie ponosisz żadnych kosztów związanych z pozyskaniem i użytkowaniem terminala.
Co dzieje się po 12 miesiącach wynajmu?
W przypadku terminala standardowego, Po upływie 12 miesięcy zostaje naliczana opłata miesięczna.
Czy terminal jest mobilny?
Terminal standardowy występuje – do wyboru – w wersji mobilnej i stacjonarnej.
Jakie karty akceptuje terminal?
Terminal akceptuje karty Mastercard i Visa, Diners, JCB i UPI oraz płatności BLIKIEM.
Czy istnieje określona kwota, w ramach której muszę realizować transakcje bezgotówkowe?
Nie ma kwoty minimalnej, którą trzeba zrealizować przyjmując płatności terminalem. Natomiast maksymalna kwota przyjęta przez terminal nie może przekroczyć 100 000 złotych. Do tej kwoty Fundacja pokrywa koszty obrotów.
Jak wyglądają aktualizacje?
Aktualizacje przeprowadzane są automatycznie w godzinach nocnych, aby nie wpłynąć na funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa.
Jakie są prowizje od transakcji?
Przez 12 miesięcy prowizja za pojedynczą transakcję wynosi 0%.
Jak mogę odebrać terminal?
Aby odebrać terminal wypełnij wniosek na stronie. Po akceptacji wniosku terminal zostanie wysłany pod wskazany przez Ciebie adres.
Skąd mogę pobrać aplikację eService tom?
Aplikację eService tom możesz pobrać w sklepie Google Play Store.
Na jakich urządzeniach działa aplikacja?
Aplikacja działa na dowolnym urządzeniu z systemem operacyjnym Android 8.1 i wyższym wyposażonym w czytnik NFC.
Czy aplikacja działa na urządzeniach z systemem operacyjnym iOS?
Nie. Aplikacja działa na urządzeniach z systemem operacyjnym Android 8.1 i wyższym.
Czy aplikacja obsługuje transakcję z kodem PIN?
Tak. Kupujący wprowadza kod PIN bezpośrednio na ekranie Twojego urządzenia.
Jakie karty akceptuje terminal aplikacyjny?
Terminal aplikacyjny akceptuje karty Visa, Mastercard oraz rozwiązania Google Pay, Apple Pay i BLIK zbliżeniowy.
Jak otrzymam login i hasło do logowania do aplikacji?
Login i hasło otrzymasz w e-mailu, który zostanie do Ciebie wysłany z adresu [email protected].
Jak wykonać zamknięcie dnia na terminalu aplikacyjnym?
Nie musisz ręcznie przeprowadzać operacji zamknięcia dnia. Ta operacja przeprowadzana jest automatycznie. Transakcje są wysyłane do rozliczenia o godzinie 01:00 każdego dnia.
Jak często udostępnianie są aktualizacje aplikacji?
Nieustannie dbamy o bezpieczeństwo i rozwój aplikacji. Dlatego aktualizacje aplikacji udostępniane są średnio raz w miesiącu.
Czy aplikacja umożliwia wystawienie potwierdzenia transakcji dla kupującego?
Tak. Aplikacja umożliwia wysłanie potwierdzenia e-mailem, SMS-em, wygenerowanie kodu QR do pobrania potwierdzenia oraz wydruk potwierdzenia po wcześniejszym połączeniu z drukarką.
Zgubiłem/Uszkodziłem telefon z zainstalowaną aplikacją. Co powinienem zrobić, aby dalej móc przyjmować płatności?
Możesz powiązać dotychczasowy TID (Terminal ID) z nowym urządzeniem. Aby to zrobić zaloguj się na nowym urządzeniu, wybierz dotychczasowy TID i całość operacji potwierdź kodem autoryzacyjnym wysłanym na Twój adres e-mail.
Jakie karty obsługują terminale standardowe?
Terminale standardowe akceptują karty Mastercard i Visa, Diners, JCB i UPI oraz płatności BLIKIEM.
Czy terminale standardowe mają usługi dodatkowe (doładowania, napiwki, DCC-przewalutowanie)?
Terminale standardowe posiadają opcję dodawania napiwku do transakcji oraz DCC (przewalutowanie).
Czas oczekiwania na przelew?
Pieniądze trafiają na Twoje konto najpóźniej w ciągu 48 godzin od dokonania transakcji.
Prowizje pobierane przy przelewach
Przez 12 miesięcy prowizja za pojedynczą transakcję wynosi 0%.
Cena terminala/usługi
Oba terminale są w pełni refundowane. Faktura jest opłacona przez Fundację.
Jakie dane potrzebne są do wypełnienia wniosku?
Dane Twojego przedsiębiorstwa (KRS i NIP), dane osobowe osoby zgłaszającej do Programu, adres placówki, w której będzie używany terminal, szacunkowe dane odnośnie transakcji wykonywanych w tej placówce, dane konta bankowego.
Gdzie będą przechowywane dane?
Dane będą przechowywane w bazie danych akceptantów. Do wszystkich danych będziesz mieć dostęp z poziomu Portalu Klienta.
Kto będzie miał dostęp do naszych danych?
Ty oraz osoby przez Ciebie upoważnione – mające dostęp do Twojego konta na Portalu Klienta.
Jak odczytać fakturę wystawioną przez Agenta rozliczeniowego?
Faktura wystawiona przez Agenta rozliczeniowego jest traktowana jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej i w taki sposób powinna być zaksięgowana.
Jak odczytać fakturę opłaconą przez Fundację?
Dokument powinien zostać wykorzystany do zaksięgowania środków przekazanych przez Fundację, jako przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Rekomendujemy wskazanie na dokumencie księgowym zarówno pozycji przychodowej, jak i kosztowej z efektywnym wynikiem do zapłaty przez akceptanta równym "0". Ma to na celu pokazanie z jednej strony kosztów, a z drugiej strony ewidencję przychodów. W ten sposób jednym dokumentem Agent rozliczeniowy informuje Akceptanta o strumieniach rozliczeń.
Rozliczanie z Agentem (fakturowanie)
Faktury za dzierżawę terminala oraz za rozliczenia transakcji będą wystawiane przez Agenta rozliczeniowego bądź inny upoważniony do tej czynności podmiot z którym Akceptant zawarł umowę. Akceptant zgodnie z informacją na fakturze nie będzie musiał jej opłacać. Faktury za usługi, które obejmuje Program, będą opłacone przez Fundację.
Jak czytać tytuł przelewu z eService?
SOA – stały ciąg znaków;
MID – MID* Outletu;
PRZ/AS/NNNNNNN/MM/RR – PPZ - przelew; AS – sprzedaż; CSH - cashback; NNNNNNN/MM/RR - numer przelewu;
dd-mm-rr – data transakcji, jakie składają się na dany przelew;
T Kwota – kwota obrotu;
C Kwota – kwota wypłaty gotówki cashback;
P Kwota – kwota prowizji;
IP Kwota - inne opłaty;
N Kwota – wartość opłat cyklicznych (opłaty z faktury);
IU Kwota – wartość opłat incydentalnych;
K Kwota – suma kompensat i przeksięgowań z innych punktów [zobowiązania (+) , należności (-) ];
Kod Klienta – nr MID* dla danego punku;
*MID - skrót znajduje się na wydrukach z terminala i na portalu klienta.
Jak uzyskać dostęp do portalu?
Dostęp do portalu użytkownika uzyskasz po złożeniu wniosku. Dane do zalogowania zostaną przesłane do Ciebie drogą mailową.
Zapomniałem hasła do portalu
Wypełnij formularz na stronie logowania do Portalu Klienta, aby otrzymać nowe hasło.
Czym jest przelew weryfikacyjny?
Przelew weryfikacyjny to standardowe działanie stosowane zarówno przez Agentów Rozliczeniowych, jak i przez instytucje bankowe. Dzięki niemu możemy potwierdzić Twoją tożsamość i wykluczyć pozyskanie terminala płatniczego przy użyciu cudzego dowodu osobistego. Potwierdza również, że uczestnik Programu posiada konto lub rachunek firmowy, w związku z tym przelew weryfikacyjny nie może być wykonany z rachunku bankowego należącego do osoby trzeciej. Każdy, kto bierze udział w Programie, jest zobowiązany do wykonania przelewu weryfikacyjnego. Zaleca się, by dokonać go od razu po uzyskaniu pozytywnego decyzji o współpracy.
Jak czytać tytuł przelewu z eService?
SOA – stały ciąg znaków;
MID – MID* Outletu;
PRZ/AS/NNNNNNN/MM/RR – PPZ - przelew; AS – sprzedaż; CSH - cashback; NNNNNNN/MM/RR - numer przelewu;
dd-mm-rr – data transakcji, jakie składają się na dany przelew;
T Kwota – kwota obrotu;
C Kwota – kwota wypłaty gotówki cashback;
P Kwota – kwota prowizji;
IP Kwota - inne opłaty;
N Kwota – wartość opłat cyklicznych (opłaty z faktury);
IU Kwota – wartość opłat incydentalnych;
K Kwota – suma kompensat i przeksięgowań z innych punktów [zobowiązania (+) , należności (-) ];
Kod Klienta – nr MID* dla danego punku;
*MID - skrót znajduje się na wydrukach z terminala i na portalu klienta.